Collegereeksen

Duitsland in de 20e eeuw

Paul Lemmens bespreekt in drie collegebijeenkomsten de binnenlandse ontwikkelingen en de rol van het meest dominante Europese land: Duitsland.

In het eerste college beginnen we bij het Verdrag van Versailles (1919) en zien we hoe de daarbij gemaakte afspraken van invloed zijn op de nieuwe, democratische Weimar-Republiek (1919-1933). We eindigen bij de opkomst van de NSDAP in de jaren 20.

Het tweede college gaat over Duitsland als totalitaire staat onder de nazi’s, de Tweede Wereldoorlog en de periode direct na de Duitse capitulatie.

In de derde collegebijeenkomst zoomen we tenslotte in op de stichting van de

BRD en de DDR en de beslissende jaren 1961 en 1989 voor Duitsland als belangrijkste

partner binnen de Europese Unie.

Docent Paul Lemmens Lemmens gaf eerder colleges over historische onderwerpen bij de PostSchool. Hij is docent en sectieleider geschiedenis. Daarnaast is hij lid van de Western Front Association (WFA) Nederland, een vereniging van en voor mensen met interesse in alle facetten van de Eerste Wereldoorlog.

data dinsdagavonden 14, 21 en 28 mei

tijd 19.30 -21.00 uur incl korte pauze

vorm interactief

kosten €57