Collegereeksen

Dante's goddelijke komedie

Dichter, schrijver en politicus Dante Alighieri (Italië, 1265-1321) noemde zijn beroemde boek La Divina Commedia (De goddelijke komedie) zelf graag ‘Het lied van de Ziel’ en ‘De Reis naar de Vrijheid’. In het driedelige gedicht maakt hij een huiveringwekkende tocht via de Hel en het Vagevuur naar het Paradijs. Onderweg denkt hij na over levensvragen als de vrije wil en de persoonlijke verantwoordelijkheid van de mens.

Dante schreef zijn Divina Commedia toen zijn land zich in een grote bestuurlijke crisis bevond en hij als politicus werd verbannen. Hij is zelf de hoofdpersoon, zodat wij ons moeiteloos kunnen identificeren met zijn ervaringen en denkbeelden. We volgen hem op zijn dwaaltocht, denken met hem mee over zaken van leven en dood, en komen tenslotte samen met hem thuis. Het werk is actueler dan ooit.

In drie bijeenkomsten gaan we in op het leven van Dante en op de hoofdthema’s uit

La Divina Commedia en bespreken we de betekenis van Dante’s werk voor onze tijd.

docent Teresa van de Ven

Teresa van de Ven volgde haar opleiding tot regisseur aan de Toneelacademie in Maastricht. Daarna gaf zij les aan de Dansacademie in Tilburg en het Koninklijk Conservatorium in Brussel. Ze werd operaregisseur in binnen- en buitenland.

In 2011 begon Teresa een studie over Dante Alighieri. Ze houdt lezingen over Dante en organiseert Dante-reizen naar Italië.

Duitsland in de 20e eeuw

Paul Lemmens bespreekt in drie collegebijeenkomsten de binnenlandse ontwikkelingen en de rol van het meest dominante Europese land: Duitsland.

In het eerste college beginnen we bij het Verdrag van Versailles (1919) en zien we hoe de daarbij gemaakte afspraken van invloed zijn op de nieuwe, democratische Weimar-Republiek (1919-1933). We eindigen bij de opkomst van de NSDAP in de jaren 20.

Het tweede college gaat over Duitsland als totalitaire staat onder de nazi’s, de Tweede Wereldoorlog en de periode direct na de Duitse capitulatie.

In de derde collegebijeenkomst zoomen we tenslotte in op de stichting van de

BRD en de DDR en de beslissende jaren 1961 en 1989 voor Duitsland als belangrijkste

partner binnen de Europese Unie.

Docent Paul Lemmens Lemmens gaf eerder colleges over historische onderwerpen bij de PostSchool. Hij is docent en sectieleider geschiedenis. Daarnaast is hij lid van de Western Front Association (WFA) Nederland, een vereniging van en voor mensen met interesse in alle facetten van de Eerste Wereldoorlog.

data dinsdagavonden 14, 21 en 28 mei

tijd 19.30 -21.00 uur incl korte pauze

vorm interactief

kosten €57