Bevrijding . . . en dan?

Bevrijding ...

en dan?

In oktober 2024 viert Breda 80 jaar bevrijding. De PostSchool levert met het project Bevrijding…en dan? een inhoudelijke bijdrage aan het discours over vrijheid en democratie. We verbinden de persoonlijke en maatschappelijke geschiedenis van oorlogssituaties en de daarop volgende bevrijding aan de actualiteit. De (tastbare) herinneringen leggen we vast in een publicatie en in een tentoonstelling.

Het project Bevrijding...en dan? wordt op 1 oktober door burgemeester Paul Depla bij Vredenbergh geopend.

De tentoonstelling wordt dan ook geopend. De tentoonstelling bevat tastbare herinneringen aan de Bevrijding van Breda 80 jaar geleden. Kunstenaar Renée van Oploo reageert met werk op het project.

De publicatie bevat verhalen van mensen die de bevrijding na de Tweede Wereldoorlog in Breda hebben meegemaakt en van enkele mensen van de generatie daarna die in de opvoeding beïnvloed zijn door de oorlog.

De collegereeksen worden op diverse locaties gegeven en staan in het teken van Bevrijding...en dan? We beginnen in mei met de collegereeks Duitsland in de 20e eeuw, na de zomerstop vervolgen we met geschiedenis en de reeksen Geschiedenis van vrijheid en Filosofie en bevrijding.

Gastspreker van de PostSchool Lezing 2024 is filosoof en politicoloog Remco van Broekhoven. De lezing is in samenwerking met de Nieuwe Veste georganiseerd en vindt plaats in de Nieuwe Veste op dinsdagmiddag 26 november.

Met dank aan de fondsen die vertrouwen in het project hebben en de uitvoering financieel mogelijk maken